Anda perlu makan ubat cacing jika perut rasa kembong dan tak selesa.

Sebab tu kena makan ubat cacing. Beli di farmasi jenama zentel atau champs. Info bersama : # 1. Untuk budak2 sesuai ambik cecair . Tapi 2 tahun keatas baru boleh bagi ye . 6 bulan sekali ambik . Untuk dewasa better ambik tablet . Yang cecair tak sesuai untuk org dewasa .

Sekali makan dua tablet . Sama jugak tempohnya 6 bulan skli makan . And jangan risau cacing takde kua panjang2 tu . Semuanya hanccur dalam najjis Tapi, mohon rujuk pada ahli farmasi atau doktor untuk penjelasan d0s ubat yang bersesuaian yer.

#2. Siapa yang malas nak fikir ubat apa kena makan, boleh cuba Champs. Cari dekat farmasi. Sedap.. Perisa coklat.. Lepas makan, tak lama tu akan kentut yang memang nauzubillah baunye, tak tipu! Then, tak lama tu membuang air besar lah.. Bau pun hanya Tuhan maha mengetahui..

Mohon pakai mask la mne yang tak pernah makan ubat cacing tu. #3. Biasa budak1 1/2 tahun nurse dah bagi makan ubat cacing.. Lepas tu tiap2 tahun kena makan ubat cacing … Cukup tahun je makan…saya sebelum ni anak-anak check up buku pink tiap kali cukup tahun sampai 3 tahun .

Masuk 4 tahun, malas nak pergi check up, bizi sikit. Sepatutnya, kan kena check up perkembangan anak-anak. So termiss ubat cacing . ingat kan dah besar sikit ok lah kut. Tak payah lah bagi kan… Tapi, tak lama lepas tu anak selalu demam … sikit-sikit tak sihat. Imun jadi lemah.

pelik juga lah sebab sebelum ni anak saya susah demam. Satu hari mak saya bagi anak makan ubat cacing. Lepas dari makan tu anak-anak dah back tu normal dah tak kerap demam lagi. Rupanya budak2 memang tak boleh miss ubat cacing setahun sekali sampai umur 7 tahun tak silap saya.

#4. Nak tau dlm perut ada cacing ke idok, tekan kuat2 kat pusat tu, pkai ibu jari..sblum tu basahkan dlu ibu jari tu pakai lelangit mulut.. Kemudian..niat dalam hati “wahai cacing..button sdah ku tekan..maka keluarlah” Inshaa Allah nnti cacing tu akan kluar bila dgr loceng bunyi..

kita xdgr tp yg dalam tu dgr..tu la fungsi pusat diperut sbnrnya…(yang no.4 ni melawak, anda cuba anda kelakar).. Jangan nak serius sangat guys! Selamat mencuba.. Pernahkah anda tertanya-tanya soalan ini? Kenapa saya mengambil apa-apa supplement /viitamin atau jamu tidak nampak kesan kepada saya?

Kenapa saya sering rasa gataI di kawasan tertentu, penyakit di hadapi payah sembuh? Mahkota saya berbau busuk , walaupun sudah beberapa kali berjumpa doktor mendapatkan perawatan dan hilang sekejap tetapi berulang lagi.

Kenapa saya mudah selalu gastriik / masuk angin dan perut jadi sensitiif . Badan tidak bertenaga. Kadang-kadang saya makan sudah terlalu banyak tetapi masih lagi lapar di waktu tengah malam? Perut saya bvncit berbunyi sesuatu dalamnya. Dan banyak lagi simpton cacing banyak didalam tubuh badan manusia.

Dari sudut perbidanan kampung , dari ilmu yang saya perolehi di percayai setiap 15hb -21hb bulan Melayu biasanya cacing akan bertelur dan membiak-biak dalam usus manusia. Walau pun tidak terbukti secara perubatan moden, saya percaya akan maklumat ini berdasarkan pelbagai pengalaman.

Ini juga salah satu cara bagi menjadikan badan sentiasa sihat dan bertenaga dengan memastikan pengambilan ubat cacing setiap enam bulan sekali. Ubat cacing boleh diberi setiap enam bulan untuk pencegahan, tetapi dalam kes lebih serius, ia perlu diberi setiap tiga bulan.

Bagaimanapun, pemberian ubat cacing kepada kanak-kanak di bawah usia dua tahun perlu dirujuk kepada doktor terlebih dulu. Ramai kebanyakan orang bila saya bertanya bila kali terakhir mengambil ubat cacing? Rata-rata memberitahu di ketika usia budak zaman sekolah dahulu.

Bayangkan ..jika anda sudah berusia 40 tahun..pelbagai jenis cacing beranak pinak dalam badan anda!!!!. Sekarang ini , bila kita mengambil ubat cacing , cacing takkan keluar seekor demi seekor seperti zaman dahulu. Cacing-cacing akan hancvr melalui najjis. Jangan takut mengambil ubat cacing.

Jangan ambil mudah dengan masalah kecacingan kerana kebanyakan kita mungkin beranggapan cacing hanya berada di dalam usus sahaja. Sebenarnya jangkiitan cacing boleh berlaku di mana-mana bahagian badan – mata, hati, paru-paru, salur cairan merah. Jangkitan juga boleh berlaku

melalui sentuhan pada kulit. Tanda-tanda kecacingan:- Alahan kulit – bengkkak atau ruam & gataaI terutama pada waktu malam. GataI sekitar lubang najjis. Alahan terhadap makanan. Sakiit perut – ciriit-biriit, kemb0ng, sembeliit.

Anemiia – kurang cairan merah (ada cacing yang menghisap cairan merah dalam badan). KeIetihan Iuar biasa – lesu, kurang tumpuan, kemurungan, geIisah, demam. Tiada selera makan, pucat. Kurang berrat badan walaupun selera makan ada.

Mengetapp gigi ketika tidur malam. Kedutan dan Iingkaran hit4m pada kelopak mata. Sakit kepala. Sensitif terhadap cahaya. Tidak semua jangkitan cacing itu merbah4ya tetapi rawatan serta pencegahan awal harus dipertimbangkandemi kesihatan & kualiti hidup.

Author: fafa