Cecair hitam keluar dari hidung anak. Ibu kepada anak ini dedahkan sesuatu apa yang terjadi kepada anaknya.

BUAT ibu bapa yang mempunyai anak kecil, sentiasalah pantau dan prihatin dengan sebarang perubahan pada diri si cahaya mata kita itu. Kadang anak yang belum tahu akan situasi di sekelilingnya itu akan mengalami dan berbuat sesuatu di luar jangkaan kita.

Sudah banyak kejadian anak suka menelan sesuatu ke dalam mulut hingga mengundang bahaya seperti tertelan dan seumpamanya. Jangan lupa, satu lagi ‘tempat digemari’ oleh anak kecil untuk ‘bereksperimen’ adalah memasukkan sesuatu ke dalam lubang hidung!

Sudah tentulah bendasing yang cuba dimasukkan ke ‘gua kecil’ tersebut berupa benda halus yang sukar disedari oleh ibu bapa. Jika ‘benda alah’ berkenaan mudah keluar semula tak mengapa. Begitupun, jika ia terlekat dan mengundang sesuatu yang tidak diingini, sudah tentu kesannya sukar digambarkan.

Itulah yang berlaku kepada ibu bernama Nur Atirah Atika Alias, 24, dan pasangannya Mohamad Khairul Rizduan Mayeeding, 24, dari Puchong Indah, Selangor ini kepada anak kecil mereka. Kejadian akibat si anak memasukkan benda kecil ke dalam lubang hidung bukan sahaja menimbulkan pada Nur Aura Darwiysa, 4, tetapi beliau dan suaminya juga.

Namun begitu ia hanya disedari selepas anaknya Nur Aura mengalami demam dan keluar cecair hitam dari dalam lubang hidung. Apa puncanya? Kejadian bermula sejak 31 Mei lalu hingga kelmarin yang dikongsikannya diharapnya dapat menjadi iktibar kepada ibu bapa yang lain di luar sana. Berikut kronologi kejadian yang dicoretkannya.

“Tak dapat saya dan suami nak lupakan. Bagaikan mimpi paling saya tak suka sahaja..Tetapi apakan daya..Allah telah tetapkan takdir begitu buat kakak Aura (anak). Hanya ALLAH sahaja tahu bagaimana perasan saya ketika itu. “Sedikit cerita untuk mak-mak dan ayah dekat luar sana…. Berhati-hati dan sila ambik berat jika sesuatu begini terjadi dekat anak-anak kecil,” kongsinya dengan SinarPlus.

30 Mei 2020. Petang pukul 3 lebih mama tengok kakak tengah asyik korek hidung dengan jari telunjuk mama tegur “kakak jangan korek hidung dengan jari telunjuk, nanti besar lubang hidung kakak”. Kakak teruskan korek tanpa hiraukan mama bagitahu. Selepas beberapa jam. Petang pukul 4 lebih…kakak ngadu sakit hidung. Mama minta nak tengok dia tak kasi, malah dia teruskan korek dan menangis cakap sakit. Hingus mula keluar belah hidung kiri.

Mama paksa tengok dengan lampu telefon. Tak ada benda apa-apa melainkan hingus dia yang keluar. Mama minta dia keluarkan hingus dalam bilik air. Lepas keluar hingus, mama tengok dia ok dan bermain seperti biasa. Mama tak syak apa-apa. Mungkin sebab dia korek terlalu dalam. Hanya fikir begitu sahaja.

Malam dalam pukul 7 lebih dia nampak lain. Badan panas dan dia cakap sejuk. Lepas tu hidung dia mula bercampur dengan cecair warna hitam. Mama ingat cecair merah beku mungkin sebab dia korek tadi terlalu dalam…… Pukul 11 lebih semakin banyak sikit cecair warna hitam. Mama cium tau bau apa-apa. Hanya ingat cecair merah beku lagi.

Kakak tak dapat nak tidur, tubuh semakin panas. Mama paksa papa bagi kakak ubat. Setelah itu, kakak dapat tidur kejap tetapi tidak lena seperti biasa, hanya tidur-tidur ayam sahaja sampailah pukul 4 pagi baru dia tidur lena sampai ke pagi…

31 Mei 2020 Pukul 7 pagi…mama tak sedap hati sebab tengok cecair hitam masih keluar. Mama sapu dengan kain lapin dan cium tapi tak bau apa-apa.
Minta adik lelaki cium…dia cakap bau mcam asap . Tapi mama masih tak puas hati dan rasa tak sedap duduk terus ajak papa pergi klinik swasta. Bila daftar, klink swasta tu tak terima sebab suhu badan kakak dah panas sangat. Mungkin sebab dia tahan sakit hidung tu.

Dalam pukul 9  terus mama dan papa bawa kakak ke Hospital Serdang. Sampai sahaja Hospital Serdang, papa terus bawa kakak pergi dekat bilik . Daftar semua terus pergi jumpa doktor. Doktor pun tak pasti benda apa cecair hitam tu. Lepas tu doktor minta nak X-ray. Bila smpai ke bilik X-ray, doktor bagi tahu ada benda bulat dalam hidung kakak. Benda bulat tu kecil, dah duduk dekat dalam dah sebab tu tak nampak 

Bila tengok betul-betul, doktor bagi tahu benda bulat tu adalah “BATERI JAM YANG KECIL TU”. Time ni hanya ALLAH saja tahu macam mana kami berdua. Tanpa sedar, air mata mengalir dengan laju  Mama tak tahu kakak ambik dekat mana bateri jam tu dan sempat sumbat dalam hidung. Padahal mama sentiasa perhatikan kakak. Hanya sekelip mata ALLAH NAK UJI mama tanpa melihat……

Doktor minta nak korek dengan besi dan wayar. Time tu mama tak dapat nak masuk sebb Aril mama bawa. Mama terpaksa tunggu dalam kereta… Kakak hanya bertemankan papa sahaja dan doktor yang terpaksa pegang kakak untuk korek bateri jam tu. Kakak menangis tanpa henti. Bayangkan kita kena cek Covid pun dah sakit. Dia kena korek dengan wayar dan besi  …..Mama hanya mampu berdoa sahaja ketika itu.

Setelah beberapa minit mama call papa. Papa bagi tahu dah siap, bateri pun dah keluar. Alhamdulillah syukur sangt rasa time tu… Hanya ALLAH sahaja tahu macan mane rasa. Papa bagi tahu doktor cakap bateri jam ni bahaya sikit . Sebab tu dia keluar cecair warna hitam dan doktor pesan suruh cuci sehari banyk kali pun tak apa… Antibiotik semnggu kakak kena habiskan.. 4/6 kakak kena apoinment dengan doktor lagi sebab nak tengok ok ke tak.

4 Jun 2020 . Bila pergi, doktor tengok ada lagi kesan hitam tu. Walaupun mama dan papa cuci dia ada lagi. Mungkn ubat cuci tak kuat sangat. So doktor minta dengan papa nak cuci lagi. Kakak dah mula menangs sebab risau. Dia dah .. Memalam tidur pun mimpi taknak2  Papa pegang kakak kuat-kuat, paksa lagi. Kakak nangis tak henti sampailah dia terasa ok mase doktor cuci, dia berhenti menangis dengan sendiri. Doktor ni bagi ubat lain lagi… Minta cuci setiap hari lagi.

11 Jun 2020. Hari ni… Bila sampai je hospital tadi doktor cek dengan camera. Dia cakap dalm hidung kakak ada lagi bekas kesan bateri. So kena cuci lagi. Kakak dah nangis lagi. Mama tak dapat nak bayangkn macam mana.

Setiap minggu kakak hanya bertemankan papa… Ujian buat kakak. Kakak kena kuat ye… InsyaAllah minggu depan kita pergi, kakak dah ok dan dah sembuh. “Sahabat Tirah doakan semoga kakak Aura cepat sembuh ye… “Jika sesuatu terjadi dekat anak-anak sahabat Tirah macam tu tolong cepat bawa gi hospital. Jika terlambat bahaya. Boleh keluarkan nanti
Masuk manik takpe lagi..,” pesan ibu kepada dua anak ini. Moga perkongsian Nur Atirah ini mendapat manfaat ya.

Sumber:SinarPlus

Author: Editor