Pemuda yang tinggalkan komen biadap ini tampil memohon maaf pada Permaisuri Agong. Tapi ayat dia guna power

Semalam, rakyat jelata dikejutkan dengan kehilangan akaun Twitter Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah yang dikenali dengan nama @cheminahsayang. Rata-rata menyuarakan rasa sedih atas keputusan Tuanku Permaisuri tinggalkan laman tersebut setelah menjalinkan interaksi yang rapat dengan rakyat melalui media itu.

Mereka mengaitkan keputusan itu dengan kecaman beberapa individu yang menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap kiriman-kiriman dan perkongsian Tuanku Permaisuri di laman berkenaan. Tinggalkan komen biadap terhadap Tuanku Permaisuri dan pengikutnya,

seorang pengguna Twitter, Firdaus Asraf menerima kecaman hebat dari rakyat jelata yang menggesa Polis Diraja Malaysia untuk mengenakan tindakan ke atasnya. Berikutan ke3caman hebat itu, Firdaus akhirnya tampil memohon maaf secara rasmi di laman Twitter miliknya.

Tapi ayat dia guna menjadi perhatian kerana pandai menggunkan bahasa Istana. “Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik mohon diampun. “Warkah ini adalah sebagai pengganti diri patik menyatakan kekesalan diri patik berlaku biadap terhadap tuanku.

Patik hanyalah seorang rakyat biasa yang derhaka terhadap Rajanya dan kerabat-kerabatnya,” katanya. Dia turut menyatakan kesediaannya untuk mengadap baginda untuk permohonan maaf sekiranya Tuanku Permaisuri berkenan untuk menerimanya. “Sesungguhnya patik tidaklah mengharap apa-apa melainkan pengampunan Raja Permaisuri Agong,” katanya.

Sumber: Firdaus Asraf via siakapkeli

Wajah lelaki ini viral lepas Permaisuri Agong nyahaktifkan akaunnya. Tweetnya buatkan Permaisuri bertindak sedemikian

Seperti yang kita ketahui Tuanku Permaisuri Agong terkenal dengan sifatnya yang berjiwa rakyat. Sehinggakan terkadang kita terlupa bahawa Tuanku adalah Permaisuri Agong bagi negara kita yang berdaulat ini. Ini kerana sejak kebelakangan ini, Tuanku dilihat aktif di media sosial bagi

berkongsikan pandangan seorang Permaisuri Agong semasa membuat lawatan-lawatan rasmi di beberapa buah negara. Pendekatan yang dilakukan oleh Tuanku ini banyak mendapat pujian malah disenangi warganet-warganet di media sosial.

Pelbagai kerenah Tuanku Baginda Agong dirakamkan dan dikongsikan di media sosial milik Tuanku Permaisuri Agong. Setiap kali perkongsian dilakukan oleh Tuanku Permaisuri Agong menerusi akaun Twitternya, pasti akan tular kerana disukai oleh pengguna-pengguna media sosial.

Namun begitu, semakan di media sosial sebentar tadi mendapati bahawa akaun Twitter milik Tuanku Permaisuri Agong tidak ditemui. Ketiadaan akaun media sosial Tuanku itu telah membuatkan ramai warganet di media sosial berasa sedih.

Berikut adalah respon-respon yang diluahkan oleh pengguna media sosial terhadap ketiadaan akaun Tuanku Permaisuri Agong:

Ia susulan tweet tular beberapa individu yang mengakui rimas apabila baginda berkongsi aktviti harian dan rajin berinteraksi dengan warganet .”Mari mulakan pagi anda dengan aktiviti berfaedah,” tulis seorang lelaki dengan menyertakan paparan skrin bahawa dia sudah menyekat akaun milik baginda.Komen-komen di posting tersebut turut bernada serupa apabila ada yang mengakui rimas dengan hal itu.

Kata kata Yang tak sepatutnya dikeluarkan. Mana hilang adap kita sebagai orang timur. 

“Haha samalah. I dah unfollow. Rimas pulak,” tulis seorang wanita di ruangan balas.”Same, tetiba nak rancak bila masuk istana. PR move sangat,” jawab seorang lagi individu di posting itu.Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan punca sebenar tindakan baginda menyahaktifkan akaun Twitter berkenaan.

Respon pedas warganet:

Muhammad Faidzal Brahim mcm pernah jumpa dia ni, masa tu aku survey tanah..tengok dia ni tengah loading sawit dlm hilux.. Siti Hawa Mohd Zainudin Viralkan reramai spesis budget baguihhh nie..semak lar dia tak femes mcm Permaisuri

Pai Amar mamat ni solat tak pernah tinggal, solat kt masjid lak tu. Solat belakang imam LaGi. Tiap tiap jam keluar duit utk derma, hafaz al-quran tu. Tanya apa hadis semua dlm poket dia. Bgs mamat ni. Mazlizan Majid Bkn nk hina ciptaan tuhan.. tpi tula.. biar muka tak ensem tpi perangai bgus.. ni dahla muka ngn perangai sama hodoh..

Fatin Nuridayu Tomeran  muka kau je dah mcm hmm. Boleh kot buat cebok muka anak aku. Tak suka kau punya pasal lah. Sembah berhala hacik kau. Lain kali masa skolah org blajar psl instiusi n salah silah diraja tu jgn duk belit kat blakang jamban skolah g isap gam. Dah beso panjang gini ler jadinya. Rambut tebal naw smpai buduh tu tak bleh keluar duk stay je dlm kepala mambang ni. Haishh

Ain Nur Md Isa II  kalau dh berani ckp mcm tu rasanya bukan rakyat Malaysia kot…tu kurang ajar sngt..kita boleh buat report pasal dia dh mnghina Tuanku…walaupun raja raja dan permaisuri bukan ibu kandung kita tak nak sembah pun hormati la sikit dik oiiiii…sapa setuju buat report pasai beruk bodoh ni..???

Shahrul Nazmie Saidi Tu bukan sembah tapi tanda hormat.. ko tak tengok macam mana Permaisuri hormat Tuanku.. tetap dia angkat tangan tanda hormat pada YDP Agong sebagai suami dan Pemerintah negara.. Yang ko ni da laa muka ngan rambut macam berus sabut jamban.. Amir Naqiudin Nazaha Budak twitter muka mmg mcm so so ayat lebih2 mesti ddok bilik kunci dan2 beselimut pastu jadi keyboard ninja

Hafiz Saputra Berapa sen cukai dia bayar untuk bagi Raja makan? Beratus tahun Raja & kerabat berdagang, lahir-lahir permaisuri agong pun lahir dalam dulang emas. Kau lahir-lahir je dalam dulang tahi. Ada hati kata “aku bg agong duit makan”. Dah la tak hensem, bodoh pula tu. Kita ni kalau muka dah tak hensem, jangan bodoh.

Kes terbaru di twitter dimana permaisuri dibuli oleh warganet .Ia amat menyedihkan, kerana bagi aku, mereka sendiri tidak faham dengan apa yang mereka perjuangkan. Mengikut trend? Mereka sendiri tidak faham.Terlalu muda? Ia bukanlah satu dosa untuk dijadikan alasan. Kalau kita sebagai manusia berlapang dada dan tidak merasa hanya diri kita sahaja yang betul. Seperti biasa golongan liberal dan acah-acah moden sentiasa menggunakan modal agama, hanya tuhan yang layak disembah bukan raja.

Benda ni bukan baru, dah lama dan aku tak terkejut pun. Memang ada golongan yang berfikiran seperti ini. Menggunakan modal agama, hanya semata-mata untuk menegakkan idea dan pendapat mereka yang tidak benar.Satu perkara yang harus kita faham.Tiada raja di Malaysia ni yang meminta rakyatnya menyembah mereka seperti kita menyembah tuhan atau berhala.Dan tiada raja di tanah melayu ini yang menganggap diri mereka seperti tuhan atau berhala.

Malah raja-raja di tanah melayu masih berpegang kuat dengan rukun negara iaitu kepercayaan kepada tuhan.Raja-raja melayu, masih lagi meminta rakyat-rakyatnya menyembah dan sujud hanya kepada tuhan. Dan baginda-baginda sultan juga menyembah dan sujud kepada tuhan.Kalau kita belajar sejarah, penyebaran agama islam di tanah melayu itu sendiri bermula dengan pengislaman Raja-raja melayu. Malah penyebaran ini secara meluas berlaku dengan pengaruh Sultan dan raja pada ketika itu.

Kerana semua masyarakat melayu pada ketika itu, sentiasa taat dengan raja dan sultan mereka.Sekiranya sultan dan raja melayu menganggap diri mereka seperti tuhan, dan ingin rakyat bersembah sujud kepada mereka. Mengapa mereka tidak cipta sahaja agama mereka sendiri? Dan menganggap diri mereka tuhan.Mereka ada kuasa dan pengaruh untuk berbuat demikian.Tetapi tidak, Raja-raja di negara kita masih taat dengan pengangan hanya tuhan yang layak disembah.’mengangkat sembah’ adalah istilah yang digunakan dalam istana.

Ia bukan bertujuan untuk menyembah tuanku seperti kita menyembah tuhan.’mengangkat sembah’ sembah yang dimaksudkan adalah simbol junjungan hormat kita kepada raja-raja.Ia hanya simbol dan istiadat raja-raja melayu untuk kita menunjukkan hormat dan taat setia kepada sultan dan raja.Malah perkataan ‘sembah’ itu sendiri amat sinonim dalam istana. Ia juga boleh digunakan dalam tujuan lain,sebagai contoh ayat ‘Ampun Tuanku, patik memohon untuk mengangkat sembah surat permohonan patik mempersila tuanku ke Majlis perkahwinan anakanda patik’

Perkataan ‘sembah’ itu digunakan untuk kita menunjukkan hormat kita kepada raja dan sultan.Ia amat berbeza dengan kita menyembah tuhan dimana kita bersujud mengabdikan kita kepada tuhan. Tiada lansung persamaannya di situ.Kita tidak mengabdikan diri kepada sultan dan raja, tetapi kita hormat mereka sebagai raja dan pemimpin kita.Malah taat dan hormat kepada pemimpin juga merupakan salah satu dalam asas agama yang nabi ajarkan.

“Tunduk dan patuhlah kamu, sesungguhnya mereka akan bertanggungjawab atas kepimpinanya,manakala kamu juga akan bertanggung jawab terhadap ketaatan kamu kepadanya”.(Hadis riwayat Muslim) Salah faham ini harus diperbetulkan.

Kredit : Lazar Fauzanović  Dan Pelbagai Sumber

“Rindu dengan tweet Permaisuri Agong”. Ramai luah rasa sedlh Tunku Azizah nyahaktif Twitter,

KEMUNCULAN Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menerusi laman Twitter ternyata menjadi fenomena dalam kalangan warganet. Malah, apa sahaja yang dikongsi oleh baginda, ia pasti menjadi perhatian ramai.

Namun, pelayar laman sosial itu ternyata gempar apabila akaun rasmi milik baginda, @cheminahsayang didapati ‘hilang’ dari radar Twitter. Akaun yang memiliki lebih 235,000 pengikut itu dipercayai sudah dinyahaktif pada Rabu.

Dalam pada itu, berita tersebut turut mengundang hiba dalam kalangan warganet dan pengikut baginda khususnya. Rata-rata mereka meluahkan rasa sedlh, tidak kurang mengkritik beberapa individu yang sebelum ini kelihatan lantang mempersoalkan perkongsian baginda menerusi Twitter.

Permaisuri Agong kesayangan kita @cheminahsayang sudah nyahaktifkan Twitter dia. Hilanglah keserian tiap hariku membaca tweet Baginda. Ia susulan tweet tular beberapa individu yang mengakui rimas apabila baginda berkongsi aktviti harian dan rajin berinteraksi dengan warganet.

“Mari mulakan pagi anda dengan aktiviti berfaedah,” tulis seorang lelaki dengan menyertakan paparan skrin bahawa dia sudah menyekat akaun milik baginda. Komen-komen di posting tersebut turut bernada serupa apabila ada yang mengakui rimas dengan hal itu. Tweet biadab beberapa individu di Twitter.

“Haha samalah. I dah unfollow. Rimas pulak,” tulis seorang wanita di ruangan balas. “Same, tetiba nak rancak bila masuk istana. PR move sangat,” jawab seorang lagi individu di posting itu. Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan punca sebenar tindakan baginda menyahaktifkan akaun Twitter berkenaan.

Berikut antara komen warganet di Twitter yang masih bersedlh dengan ‘kehilangan’ baginda di laman Twitter. Antara luahan warganet di Twitter. “Permaisuri Agong kesayangan kita @cheminahsayang sudah nyahaktifkan Twitter dia. Hilanglah keserian tiap hariku membaca tweet baginda.

“Rindu dengan tweet Permaisuri Agong @cheminahsayang . Baru rasa nak dekat, tapi dah jadi camni. “Tak tahu kenapa tapi bila tuanku @cheminahsayang tak active dekat Twitter rasa sunyi pula twitter ni. Dengan gurauan manja, cara layan rakyat. Alaaa rindu,” tulis beberapa individu.

Sumber mstar

Author: Iqbal