Tips dan cara menambahkan ketinggian tubuh walaupun umur sudah berusia melebihi 21 tahun

Tidak tinggi banyak kerugiannya. Contohnya, tidak diterima untuk menjadi seseorang yang diimpikan atau dicita-citakan. Dan selain itu harga diri juga berkurang apabila bersama dengan orang yang lebih tinggi. Sebenarnya kita tahu bahawa ketinggian boleh ditambah dengan menggunakan cara-cara tertentu.

Tetapi ramai yang percaya perbualan orang bahawa pertumbuhan ketinggian seseorang berhenti pada usia 18 hingga 21 tahun sahaja. Namun, pemikiran tersebut tidaklah benar. Walaupun kita sudah melebihi had umur, kita masih dapat menambah ketinggian tubuh badan dengan cara istimewa.

Cara ini adalah dengan makan makanan yang mengandungi banyak khasiat, tidur yang cukup, dan kerap melakukan senaman fizikal. Dan untuk senaman fizikal ada beberapa jenis yang dapat meningkatkan ketinggian. Dan jenis-jenis latihan fizikal yang boleh menaikkan badan.

1. Lompat tali

Melompat tali dengan jumlah minimum sebanyak 300 kali. Sekiranya anda boleh melakukan lebih banyak, anda perlu melakukannya perlahan-lahan. Dalam melakukan ini, secara beransur-ansur kiraan itu ditambah setiap hari dan lakukan setiap hari secara tetap.

2. Berjalan pantas dengan jarak dekat

Melalui cara ini, boleh meningkatkan pembebasan hormon pertumbuhan supaya untuk membangkitkan badan. Penekanan pada otot kaki semasa senaman mempunyai kesan ke atas pemanjangan tulang dan otot. Latihan ini tidak boleh dilakukan terlalu kerap, kerana boleh menyebabkan pembengkakan otot dan tendon. Jika boleh, anda harus melakukan ini tanpa memakai sandal atau kasut.

3. Menendang

Latihan fizikal dengan menendang satu kaki juga cukup baik untuk meningkatkan ketinggian. Cara berdiri sedikit ke tepi dan kaki terbuka lebar. selepas itu lakukan tendangan ke tepi secepat mungkin selama dua atau tiga puluh kali untuk setiap kaki.

Dengan cara ini kedua-dua kaki digunakan secara silih ganti. Sekiranya anda telah atau telah dalam seni mempertahankan diri sekarang, anda boleh melakukannya dengan mudah. Lakukan ini setiap hari secara teratur supaya tulang dan paha anda dapat dipanjangkan.

4. Lompat

Ramai yang taktahu melompat juga boleh tambahkan ketinggian. Dengan melompat dari tempat yang tinggi ke tempat yang lebih rendah ke belakang dengan satu kaki berganti selama sepuluh kali. Untuk ketinggian tempat yang digunakan tidak boleh tinggi, hanya setengah meter sahaja.

5. Berbasikal

Pergerakan basikal membuat jari kaki terus mencapai pedal. Ini adalah regangan yang boleh membuat kaki lebih lama. Lakukan setiap hari dengan kira-kira sepuluh atau lima belas minit. Tetapi lagi lama anda berbasikal lagi bagus bukan saja untuk menambah ketinggian malah untuk kesihatan juga.

6. Berenang

Berenang setiap hari atau sekali seminggu adalah satu rutin yang penting juga boleh menjadi pilihan senaman untuk mewujudkan peningkatan ketinggian. Dalam memilih gaya berenang, Lakukan dengan menggunakan gaya dada selama dua puluh minit.

7. ‘Free hand’

Bagaimana untuk melakukan senaman fizikal ini dengan berdiri tegak di dalam bilik besar dan menarik nafas panjang? Naikkan tangan anda di atas bahu, kemudian tarik tangan sejauh mungkin dan lepaskan nafas. Ulangi latihan ini sehingga 10 kali. Letakkan tangan dan letak semula tangan.

Kemudian, angkat tumit anda sambil berdiri, hembus nafas, ulangi 8-10 kali. Angkat tangan anda di atas kepala anda. Kemudian ayunan dalam arah pekeliling dan hembus nafas. Ulangi 8-10 kali. Bagaimana cara untuk meninggikan badan di atas, pilihlah yang anda fikir paling mudah.

Lakukan jenis senaman yang anda pilih secara tetap setiap hari dan tidak berputus asa atau anda tidak akan mendapat keputusan yang anda harapkan. Terus melakukan latihan latihan di atas. Untuk menjadikannya lebih mudah dan menyeronokkan, teruskan melakukannya dengan kerap sehingga menjadi kebiasaan.

Ini akan rasa lebih ringan dan lebih menyeronokkan di kemudian hari. Mudah, semulajadi, dan tentu saja banyak manfaat lain yang diperoleh dari cara ini. Salah satu badan yang lebih sihat serta manfaat lain untuk tubuh badan. Sekiranya anda suka atau fikirkan artikel tentang ketinggian ini berguna, sila kongsi dengan orang lain. Terima kasih.

Author: fafa